.::به آسمان نگاه کن::.

اخبار مقالات و تازه های نجوم و آسمان...

.::به آسمان نگاه کن::.

اخبار مقالات و تازه های نجوم و آسمان...

کشف دهانه برخورد 5000 ساله در صحرای مصر

محققان توانستند با استفاده از تصاویر ماهواره ای و پس از تحقیق و بررسی های دقیق، در منطقه بیابانی واقع در مرز سودان و لیبی گودالی با قطر 45 متر و عمق 16 متر که حاصل برخورد یک شهاب سنگ در سال های نه چندان دور است را شناسایی کنند.

 

دانشمندان موسسه ی ملی اخترفیزیک ایتالیا و کار

شناسان موزه ی تاریخ طبیعی میلان با همکاری دانشمندان مصری توانستند با کمک نقشه های ماهواره ای گوگل از سطح زمین و همچنین دستگاه های تحقیقاتی نظیر (GPS، ردیابهای ژئوفیزیکی، رادارهای پرنفوذ، مغناطیس سنج ها و...)، پانزدهمین حفره ی کوچک زیر

300 متر با نام "کامیل" را در صحرای پهناور مصر در منطقه ی مرزی میان کشور سودان و لیبی کشف کنند.

Image

 

محققان درحال بررسی های اولیه از گودال تازه کشف شده کامیل می باشند. (لایه ای از شن و ماسه روی دهانه برخوردی را پوشانده است)

 

این گودال برخوردی جزو 15 گودال کوچک (زیر 300 متر) شناخته شده در زمین است که طبق  محاسبات دانشمندان حدود پنج هزار سال پیش که در جنوب مصر فرآیند بیابان زایی رو به نزول رفته بود توسط خرده سیارکی با قطر کمتر از یک متر و با وزنی بیش از 10 تن بوجود آمد.

به گفته ی محققان این سنگ آسمانی از دسته شهاب سنگ های گروه "آتاکسیت" بوده و جنسی با خلوص بیش از 20% نیکل داشته است.

 

 Image

قطعه ای از شهاب سنگ بوجود آورنده گودال کامیل به وزن 83 کیلوگرم در شمال دهانه کشف شد   همچنین این محققان با استفاده از تجهیزات و محاسبات خود سرعت اولیه ی ورود این سنگ در جو را حدود 18 کیلومتر بر ثانیه تخمین زدند و تصور می کنند این جرم یک متری حدود پنج هزار سال قبل با سرعتی سرسام آور در حدود 5.3 کیلومتر بر ثانیه با زمین برخورد کرده که سبب ایجاد حفره ی کوچک "کامیل" شده است. تاکنون بیش از 175 گودال بزرگ حاصل از برخورد شهاب سنگ های عظیم در سرتاسر زمین کشف شده است، درحالی که تنها حدود 15 گودال کوچک برخوردی شناسایی شده است. تصور می شود مهمترین عامل در کم بودن اکتشاف این دسته گودال ها، کوچک بودن آنها و همچنین پنهان شدنشان توسط پوشش های گیاهی بوده است. با این حال دانشمندان همچنان در پی شناسایی بیشتر این گودال ها در سراسر زمین هستند که از بخت خوبشان ثمره ی تلاش هایشان کشف گودال "کامیل" بود. هم اکنون نیز دانشمندان بسیاری در حال بازدید از این منطقه و بررسی های دقیق تر در حفره ی "کامیل" هستند که به زودی اطلاعات جزئی و کامل تری از آن را ارائه می کنند. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد