.::به آسمان نگاه کن::.

اخبار مقالات و تازه های نجوم و آسمان...

.::به آسمان نگاه کن::.

اخبار مقالات و تازه های نجوم و آسمان...

جهان 'احتمالا برای همیشه به انبساط خود ادامه خواهد داد

یک "لنز کهکشانی" آشکار کرده است که جهان احتمالا برای همیشه به انبساط خود ادامه خواهد داد.

منجمان با بررسی نوری که توسط یک خوشه کهکشانی عظیم به اسم "آبل 1689" (Abell 1689) دچار اعوجاج شده بود سعی کردند میزان انرژی تاریک موجود در کیهان را رقم بزنند.

انرژی تاریک یک نیروی اسرارآمیز است که انبساط جهان را تسریع می کند.درک نحوه توزیع این نیرو آشکار کرد که سرنوشت احتمالی جهان این است که برای همیشه به انبساط خود ادامه دهد.محققان می گویند که جهان در نهایت به مرده زاری سرد بدل خواهد شد.

نتایج این مطالعه که توسط یک تیم بین المللی تحت هدایت پروفسور اریک جولو از آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا انجام شده در نشریه "ساینس" چاپ شده است.انرژی تاریک سه چهارم کیهان را تشکیل می دهد اما کاملا غیرقابل رؤیت است. دانشمندان وجود آن را با توجه به منبسط شدن جهان استنباط می کنند.

ادامه مطلب ...

از این به بعد موبایل ها کار تلسکوپ را انجام می دهند

با گسترش گوشی‌های هوشمند و استفاده از پردازشگرهای قدرتمند در ابزارهای همراه، دانشمندان به این فکر افتاده‌اند تا از توان محاسباتی عظیم پنج میلیارد دستگاه گوشی همراه برای پردازش تصاویر نجومی و کشف پدیده‌های نادری مانند ابرنواخترها استفاده کنند.

با راه‌اندازی یک میزبان اینترنتی هوشمند، امکان مشاهده ستارگان و تغییرات آن‌ها در تلفن‌های هوشمند فراهم شده است. به این ترتیب اخترشناسان آماتور این شانس را پیدا می‌کنند تا برای اولین بار ستارگان و ابرنواخترهای جدید را هم‌زمان با اخترشناسان حرفه‌ای رصد کنند.

حتما شما هم در شبی که آسمان صاف و بدون ابر است به آسمان نگاه کرده‌اید. در این هنگام شاید شما بتوانید نزدیک به 2 هزار ستاره را ببینید. البته این تعداد خیلی زیاد نیست، چرا که در جهان میلیون‌ها میلیون ستاره وجود دارد که شما قادر به دیدن آن‌ها نیستید.


ادامه مطلب ...

کشف نسل جدید ذرات

 دو تیمی که در آزمایشگاه بین المللی شتاب دهنده ذرات Tevatron واقع در باتیویا کار می کردند٬ نشانه هایی از نسل جدید ذرات بنیادی پیدا کرده اند که می تواند به سه نسل قبلی که تاکنون

می شناختیم اضافه شود. اما این ذرات جدید چه چیز خاصی میتوانند داشته باشند؟

 اگر این ذرات واقعا وجود دارند باید درباره معمای چندین ساله ای که چگونه جهان در نخستین لحظات خود بعد از انفجار بزرگ از خودویرانگری اجتناب کرد توضیحی داشته باشند. در ابتدا گزارشی از آنچه تاکنون میدانیم به این شرح داریم. هر یک از سه نسل معلوم ماده دربرگیرنده دو نوع ذره بنیادی به نامهای کوارک و لپتون است. لپتونهای نسل اول شامل الکترون و نیوترینو (نوترون خودی یا مانوس) هستند.



ادامه مطلب ...

ثبت ابر پروژه های فضایی توسط ژاپنی ها

 گاهی اوقات دنیای واقعی و اتفاقات روزمره حتی از رویا و تصورات بسیاری از ما انسان ها نیز پیشی می گیرد. "انرژی" .بله، این واژه که به دفعات آن را شنیده اید یکی از مهمترین نیازهای انسان در کره زمین بوده و مشکلات حاصل از کاهش منابع سوختی و انرژی روز به روز در حال افزایش است.

 

 محققین و دانشمندان زیادی برای پیدا نمودن روش های جدیدی که بتوانند برطرف کننده نیازهای سوختی در کره زمین باشد در تلاشند و اینبار ژاپنی ها طرحی باورنکردنی ارائه داده اند!

نظرتان درباره یک جمع کننده خورشیدی بر سطح ماه که قادر است انرژی را به زمین انتقال دهد چیست؟! این طرح که "لونا رینگ" خوانده می شود توسط یک کمپانی ژاپنی 200 ساله ارائه شده است. این کمپانی با نام شی می زو Shimizu)) به خاطر تکنولوژی های آینده و ارتقاء ساختارهای گوناگون به خود می بالد. در مورد لونا رینگ باید گفت در واقع مجموعه ای از سلولهای خورشیدی است که قادر خواهد بود همانند یک کمربند در طول تمام 11000 کیلومتر خط استوای ماه قرار گرفته و یک دستگاه انتقال لیزری٬ یک پرتو لیزر متراکم پر انرژی را به سوی ایستگاه های دریافت کننده روی زمین خواهد فرستاد.


لونا رینگ٬ تصویری از خط استوای ماه. (اعتبار تصویر: شی می زو/ Shimizu)


 

ادامه مطلب ...

رازهای ۴۰ ساله کلاهک یخی مریخ

  دانشمندان نحوه تشکیل کلاهک یخی شمال مریخ را مجدداً بررسی نمودند. این بررسی یک شکاف عظیم، بزرگتر از Grand Canyon و یکسری مسیرهای مارپیچی را شامل می شود. جک هالت و ایساک اسمیت از دانشگاه تگزاس با استفاده از داده های راداری به دست آمده از مدارپیمای MRO ناسا، ژئولوژی کلاهک یخی شمال این سیاره سرخ را مورد کاووش قرار دادند.

صفحات بزرگ یخی بر روی زمین اساسا به وسیله جریان یخ شکل می گیرد.اما در مریخ نیروهای دیگری دخیل بوده و در نهایت منجر به تشکیل کلاهک های یخی قطبی شده. کلاهک یخی شمال کوهی از لایه های یخ و خاک به عمق بیش از 3 کیلومتر است و مساعت آن اندکی بزرگتر از تگزاس می باشد. دانشمندان با استفاده از آنالیز داده های راداری قادرند لایه ها را کنار زده و چگونگی تشکیل این کلاهک یخی در طول زمان را آشکار سازند.


ادامه مطلب ...

ماهنامه نجوم شماره ۱۹۸ منتشر شد.

ماهنامه نجوم شماره ۱۹۸ منتشر شد.

 

Image

 برای دیدن خلاصه مقالات این شماره؛بر روی گزینه «ادامه مطلب» کلیک کنید...

ادامه مطلب ...

آیا سالها پیش در سیاره مریخ حیات وجود داشته است!؟

محققان به تازگی با مطالعه برروی صخره های تیره رنگ مریخ به نام نیلی فوسا و مقایسه آن با صخره های معدنی مملو از فسیل های مدفون شده در استرالیا به نام پیلبارا ، متوجه شباهت های بسیاری میان این دو شدند.

 

 نشریه ی "نامه های علوم زمین و سیارات" به تازگی یافته های این گروه تحقیقاتی را منتشر کرده است.

 این تیم تحقیقاتی تحت سرپرستی "ادریان براون" از موسسه ی جستجوی موجودات فرازمینی موسوم به "ستی" و جمعی از کارشناسان پروژه در کالیفرنیا، پس از بررسی های انجام شده و کنکاش در صخره ی "نیلی فوسا" در مریخ، بر این باور شدند که این سیاره در گذشته ی خود دارای حیات بوده است، چراکه همان فرآیندهای "هیدروترمال" که باعث حفظ آثار حیات در زمین شده است، به دلیل شباهت های زیاد ممکن است در مریخ هم روی داده باشد.

سال 2008 میلادی برای نخستین بار دانشمندان موفق به کشف مقادیری از کربنات در صخره های مریخی شدند و همین امر موجب کنجکاوی بیش از پیش آنان شد.

 

Image

صخره های نیلی فوسا در سیاره سرخ، جایی که احتمال حیات در گذشته مریخ را نشان می دهد

ادامه مطلب ...

ثبت نخستین تصویر سه بعدی از مرگ یک ستاره

 ستاره شناسان موفق شدند با استفاده از تلسکوپ غول پیکر VLT رصدخانه شیلی در آسمان نیمکره جنوبی، طی رصدهای مداوم در منطقه ی ابر ماژلانی بزرگ ، برای نخستین بار تصویری

سه بعدی را از اتفاقات پس از انفجار ابرنواختری عظیم بانام SN1987A ثبت کنند.

 ستارگان نیز مانند تمام موجودات زنده تولد، زندگی و مرگ را تجربه می کنند. خورشید

این تنها ستاره ی منظومه ی ما در دسته ی ستارگان متوسط کوچک به شمار می رود که همین امر سبب می شود هنگام مرگ، به غول سرخی تبدیل شود و ازاین طریق به ملاقات مرگ برود.


ادامه مطلب ...

ستاره ای درخشان در منطقه ای رنگارنگ

 تلسکوپ لاسیلا واقع در رصدخانه شیلی موفق به ثبت تصویری زیبا از ستاره سوزان، درخشان و عجیب WR22 در محدوده ی جنوبی کهکشان راه شیری در منطقه ی رنگارنگ سحابی کارینا (NGC3372) شد.

 ستارگان wr22 عضو یک سیستم ستاره ای دوتایی در فاصله ی 5000 سال نوری از ما قرار

گرفته اند. این ستاره جزو داغترین، درخشان ترین و همچنین پرجرم ترین ستاره های شناخته شده در کیهان است که در ابر کارینا جلوه نمایی می کند.


Image

تصویر پانورامیک از سحابی کارینا به همراه ستارگان wr 22 و ستاره درخشان اتا کارینا (eso)

 


  ادامه مطلب ...

کشف دهانه برخورد 5000 ساله در صحرای مصر

محققان توانستند با استفاده از تصاویر ماهواره ای و پس از تحقیق و بررسی های دقیق، در منطقه بیابانی واقع در مرز سودان و لیبی گودالی با قطر 45 متر و عمق 16 متر که حاصل برخورد یک شهاب سنگ در سال های نه چندان دور است را شناسایی کنند.

 

دانشمندان موسسه ی ملی اخترفیزیک ایتالیا و کار

شناسان موزه ی تاریخ طبیعی میلان با همکاری دانشمندان مصری توانستند با کمک نقشه های ماهواره ای گوگل از سطح زمین و همچنین دستگاه های تحقیقاتی نظیر (GPS، ردیابهای ژئوفیزیکی، رادارهای پرنفوذ، مغناطیس سنج ها و...)، پانزدهمین حفره ی کوچک زیر

300 متر با نام "کامیل" را در صحرای پهناور مصر در منطقه ی مرزی میان کشور سودان و لیبی کشف کنند.

Image

 

محققان درحال بررسی های اولیه از گودال تازه کشف شده کامیل می باشند. (لایه ای از شن و ماسه روی دهانه برخوردی را پوشانده است)

 

ادامه مطلب ...